Radiospeler Radiospeler
 
Supertaal
Kom praat saam!

Wys: Vandag se boodskappe :: Onbeantwoorde boodskappe :: Stemmings :: Navigasie
Hartlik welkom! Op hierdie webtuiste kan Afrikaanse mense lekker in hul eie taal kuier, lag en gesellig verkeer. Hier help ons mekaar, komplimenteer mekaar, trek mekaar se siele uit, vertel grappe en vang allerhande manewales aan. Lees asb ons aanhef en huisreëls om op dreef te kom.

100 jaar se pyn

Ma., 18 Oktober 1999 00:00

Ek kry toe weer vanoggend geleentheid om by die nuusgroep in te loer. Weer
eens was dit sommer net lekker om die intellektuele gekibble/ dispute/
vooroordele/ egoisme te beleef en te geniet.

Die man wat die "Kennedy laptop" geplaas het, het my verbaas laat gil van
die lag, en toe gawe Lou uitkom met sy Papino Ursinus wat die berg
uitvoeter, die politieke korrektheid binne, was my dag rerig gemaak.

Tussen die pedagogiese, pedantiese, en wysgerige, dogmatiese storms op die
ng deur, dink ek die hele tyd daaraan dat daar miskien iemand op hierdie
nuusgroep tog soos ek voel vanoggend.

So 'n bietjie bedonnerd, en baie ontstem deur die Anglo-Boere oorlog
vieringe. Op kerkplein langs oom Paul is daar geen kranse gelê vir ons
familie lede wat dood is nie. Ek luister elke dag RSG, kyk trou na die
TV-uitsendings oor die herdenkings, en elke keer kreun ek vol pyn: waar is
die blomme dan?! Wie gaan die kransies lê?

Vader van Genade, het ons dan so vinnig gespeen van Afrikanerskap, uit
noodweer, dat ons nie met trane in die oë by hierdie herdenking betrap wil
word nie?! Soos een van die deelnemers tereg opmerk, dat niemand met
Apartheid vereenselwig was nie, en dat die meer liberale partye eintlik
moes geregeer het as na die "historiese politieke konnotasies" van
Suid-Afrikaners gekyk word in die verlede - die skynheiligheid so duidelik
op hierdie nuusgroep ook.

Nou sê ek vir julle vandag: ek gee nie om hoe baie grade ek agter my naam
skryf nie, ek gee nie om hoe intellektueel ek mag beskou word; of hoe
liberaal; of hoe "wat" nie.

Ek eien myself die reg toe om te huil oor die tragedie wat deur Briste
gierigheid veroorsaak was. Ek huldig die Boere wat 'n Koloniale moontheid
se rug gebreek en hulle sommer nou prontuit goed op hulle moer gespeel het
met die Boere se vindingryke oorlosgtaktieke en hulle godsdienstige
oortuiginge. Ek huldig die Afrikaner wat weer opgestaan en weer voor begin
het. Ek huldig die Afrikaners wat nog steeds 'n bydrae tot hierdie
wonderlike land se toekoms gemaak en nog staads maak.

Ironies genoeg, en dit is waar die bedonnerdgeit vandaan kom, mag Turkye
huil oor die duisende mense wat omkom in die aardbewings - ons TV is in
vloed gewees daaroor.

Die harsteer en pyn van Bosnié word op elke nuusprogram gedra.

Ja, die Jode mag 40 jaar na die Holocaust nog miljoene tv-programme en
films oor die leiding en verwoesting maak. Hulle mag ook oorlogsmisdadigers
van ander lande laat uitlewer en in Europa en Israel tot verantwoording
laat roep in howe.

Maar wee die Afrikaner wat huil oor die hel en barbaarsheid van die
filantrope se konsentrasiekampe vir onskuldige vroue en kinders.
Ons mag die herdenking vanuit Brittanje, via die BBC beleef, maar ons mag
niks sê nie. Ons mag nie die vele Boere-oorwinnings herdenk nie.

Nee, intellektueel oortuig ons onself, omdat politieke korrektheid dit
vereis, dat ons nie mag huil nie. Afrikaners mag nie dieselfde doen as die
Turke, die Bosniërs , die Kroate, die Jode nie.

Ons mag nie met afgryse en woede kyk na die skokkende beeldmateriaal van
uitgeteerde kinderlyke wat op oop ossewaens in kampe vervoer word nie. Ons
mag nie huil oor die geraamtes wat met spook-oë probeer vasklou aan die
lewe in die konsentrasiekampe nie. Die Here, en die Afrikaners wat nog
openlik voel, kan die verwese, verlate, verlore uitdrukkings op die
gesiggies sien. Die afgebande plaashuise, die duisende beeste, skape en
ander vee wat doelloos net doodgemaak en verrot op die uitgestrekte
landskap laat lê is. Ons mag die "Verskroeide Aarde"beleid van Kitchener
nie betreur en verag nie. Ons mag dit nie "oorlogsmisdade" noem nie; nog
minder 'n gewetenlose oorlog teen vroue en kinders deur lafaards nie.

Nee, dit was nie 'n "misdaad teen die mensdom" nie. Nee, julle sien,
intellektueel kan selfs die "ingeligte"Afrikaner nou selfs daarmee
saamstem. Dit was nie die barbaarse, donkernag- kant van Kolonialisme nie.
Dit was nie die eindresultaat van koloniale gierigheid nie. Nee! nee! nee!
- die Afrikaner het mos daarvoor gesoek!

Die Britte se omkoop-beloftes aan die Swartmense ( dat hulle met grond
vergoed sal word as hulle teen die Boere veg, en waarvan niks gekom het
nie); die instelling van wetgewing in 1910 wat eers later in 1948 as
Apartheidswetgewing bekend sou staan, die vernedering van Afrikaners in die
openbaar en op alle vlakke van die sosiale orde NA die oorlog (gruwelike
onmenslike vernedering), was nie nog 'n aanloop tot die verbittering van
die Afrikaner waarmee die Britte se eie wetgewing in 1948 verfyn is om
terug te slaan nie. O nee, die Afrikaner is mos die vark in die verhaal -
die wereld verwag van ons om so te dink.....

Dit is ook nie die aanloop tot die huidige neo-kolonialisme waarmee
Suid-Afrika uit London bestuur word nie. Almal wat op hierdie nuusgroep
deelneem, wat daagliks die media beleef, weet goed waarvan ek praat.
Lees die ekonomiese nuus as julle nog wonder.

Dis die Anglo-Boere oorlog en Brittanje se dade wat Apartheid 'n
werklikheid gemaak het. Apartheid is uit bitterheid gebore.

Brittanje kan nie die gesteelde goed uit die Anglo-Boere oorlog teruggee
nie. Daar sal doodeenvoudig nie meer 'n Brittanje oor wees nie. Hulle
rykdom is met gruwels van Kolonialisme verdien.

Is die vernedering verby? Is die taalvervolging verby? Wie maak seker
dat die Afrikaner nie tv-tyd kry om hulle EIE herdenking van hierdie
bloedbad te herdenk nie?

'n 100 se pyn?! Here, vergewe ons as vergifnis nie wil kom nie. 'n 100 is
veels te kort. As die Jode die Duitsers die Holocaust vergewe, Here, kan
ons maar weer gesels................

En ja, ek gee nie om wie nou briekmerke waar in hulle klere maak oor my
volgende stelling nie: Gly daar in, versmoor daarin, maak net wat julle
wil.

Ek is 'n - Wit - Afrikaner - Christen - Vrou; lief vir my land; lief
vir etniese verbintenis; lief vir my taal; en tot die dood toe getrou aan
Suid-Afrika.

Ek kan swart tale praat, ek het meer swart en Engelse vriende as wittes, en
leef 'n bogemiddelde goeie lewe. Ek het voordeel getrek uit Apartheid; ek
het gestem vir 'n party waarvan die geskiedenis nou eers herskryf word. Ek
het geleef as Afrikaner, en sal sterf as een.

Maar 'n skynheilige, skaam, tweegesig Afrikaner is ek nie. Vir politieke
korrektheid, of aanvaarding in intellektuele liberale kringe, of vir niks
en niemand sal ek bereid wees om my kop in skaamte te laat sak omdat ek 'n
Afrikaner of 'n Christen is nie. En lieg sal ek ook nie. En my kinders weet
hulle sal met Afrikaners trou en Afrikaans as huistaal gebruik - daar sal
geen kompromiee hieroor wees nie.

En ja, Nkosi Sikele Afrika sing ek reeds van die 70-er jare af, en eer dit
met oorgawe as my nuwe Volkslied want dit sê alles wat ek wil sê oor
hierdie wonderlike kontinent en sy mense: "God seën Afrika."

Lekker dag vir almal.
________________________________________________________

Koeitjies & kalfies | 2 kommentare

Griet se pyn

Ma., 18 Oktober 1999 00:00

Liewe Griet
Dankie vir die mooi briefie. Soos jy het ek ook lus om te ween oor alles wat
ons volkie, so oënskynlik verniet, moes ly tydens en ná die Tweede
Vryheidsoorlog (sy regte naam!). By die lees van jou skrywe, het ek aan my
pa gedink. Ons het dikwels oor die Boere-Oorlog gesels en het saam die
slagvelde by Paardeberg en Magersfontein platgeloop. Paardeberg naby
Koedoesrand aan die Modderrivier en Magersfontein op die Jacobsdal pad
anderkant al die plase wat met "fontein" eindig. Die eerste plaas op dié pad
is Benfontein wat aan Sailor Malan, een van die helde van die Battle of
Britain, behoort het. Dan is daar Alexanderfontein waar Rhodes sy hotel
gebou het en waar Kekewich en 'n paar man die Boere (ons!) op loop gejaag
het. Dan is daar Mauritzfontein waar Harry Oppenheimer se perdestoet
gevestig is.
En dan die Magersfontein heuwels waar Die Slag van Magersfontein op 16
Desember 1899 plaasgevind het. Ons het een Sondagmiddag daar in die
loopgrawe na koeëlpunte gesoek. Hy het my gevra wat ek van die veldslag
dink. Ek het gesê dat ek bang sou wees as ek een van die manne moes wees
wat daardie dag daar was. Op daardie dag het 900 Engelse en Skotte gesterf.
(By Paardeberg op 27 Feb. 1900 het meer Engelse geval - byna 1200). En tog
het ons die oorlog verloor, want toe hulle koeëls nie die ding kon doen nie,
het hulle die vrouens en kinders aangeval. Dit was 'n misdaad teen die
mensdom. Op Magersfontein is ook die eerste keer van Liddiet-bomme gebruik
gemaak. Die geel liddiet-rook het alle wonde laat sweer. Volgens my beskeie
mening is dit chemiese-oorlogvoering. Ons gesprek het gedraai by wat sou
gebeur het as ons die oorlog gewen het. Pa het gesê dat ons nog steeds net
twee klein Boere-Republiekies sou wees. Nie een van ons twee het die gawe
van profesie gehad nie. Vandag het ons nie eers dit oor nie. Maar vandag is
dit te laat vir trane. As ek Genl. Cronjé was by Perdeberg, het ek ook
oorgegee. Op daardie haai vlakte het die lyke in hope gelê. Vir die
Christen-Boere was dit te veel - al was dit die vyand se lyke! Vir diegene
wat nog nie die moeite gedoen het om self daar te gaan stap nie, kan ek dit
van harte aanbeveel. Ons het daar op Oskoppies waar die skanse vandag nog
staan, 'n paar skote met 'n .303 geskiet -
net om te probeer om 'n idee te kry van wat die geskiedenis werklik is. Pa
is nou al meer as twintig jaar weg, maar as ek daar kom, leef hy weer.

In 1966 was daar 'n politieke vergadering op Bloemfontein waar die manne
mekaar met vrot-eiers en tamaties bestook het. Toe ek daardie aand by die
huis kom en Pa van die ding vertel, was sy antwoord aan my: "Een boer doen
dit nie aan 'n ander nie". Later was ek student aan 'n Engelse universiteit
en op 6 Sept. 1966 toe Tsafendas vir Verwoerd met die mes doodgesteek het
(iemand anders het hom vermoor!), moes ek aanskou hoe 'n groot gedeelte van
die studente stad toe stroom om gou die insident te gaan vier, want almal
het geweet dat al die hotelle en openbare plekke gesluit sou word. So 'n
klompie jare gelede met die inhuldiging van ons nuwe landsvlag het daar
tydens 'n nuusprogram 'n dametjie op die skerm verskyn wat die volgende
aangaande die Oranje Blanje Blou te sê gehad het: "I never saw that rag as
my flag!". Dit was mos Langenhoven wat gesê het "You'll never be at home at
your home from home." Meeste van daardie mense is in elk geval al terug
"home" toe - al is dit net om vir die Springbokke te gaan "cheer".

Ek wonder wie nóg in SA weet wat die simboliek van die Transvaalse Vierkeur
is? In 1960 het 'n grys omie dit aan my uitgelê. Die groen verteenwoordig
die groen velde van Transvaal.
Die blou die hemel bo en die wit die reinheid van die Afrikaner gewete. Die
rooi is simbool van die bloed waarmee vir die vaderland betaal is. Miskien
nie heraldies korrek nie, maar dit is wat die Vierkleur vir my beteken!

As mens na die media kyk en sien hoe dit wat vir ons volk heilig is deur
almal opgeëis word as gemene besit, kan ek nie help om te wonder of dié
skielike "belangstelling" en "groot rol" wat almal nou skielik in die
Vryheidsoorlog gespeel het, nie as gevolg van 'n hunkering is om deel te hê
aan die " demise" van die Afrikaner nie. Laat een van hulle opstaan en sê
dat hy of sy voorouers aan Boerekant geveg het! Nie een van hulle het nie!
Nou is dit skielik hulle oorlog! Dit was 'n Boere-oorlog, nie 'n
wêreldoorlog nie! Snaaks dat die uitsprake net deur die
proffies geboekstaaf word.

Nou, ja, Griet, jou pyn is ook myne. Die geleerde ouens praat van "lang"
(vertelde geskiedenis) en "parole" - daardie geskiedenis wat beleef is. 'n
Verhaal wat net 'n vertelling is en nie tot 'n belewenis lei nie, is 'n swak
verhaal. Die verhaal van die Afrikaner vandag is 'n swak verhaal. Ek is
eintlik half skaam om een te wees! En dit maak die seerste! Jy praat van
blomme en kranse. Gaan staan maar net vir 'n paar minute in die
Konsentrasiekamp-monument op Aliwal Noord en laat daardie grafsteentjies met
jou praat. Ons ou volkie is dood en daaroor huil ek.

Hierdie briefie, weet ek, is net vir jou oë nie. Laat die ou Sappe ( daar is
seker nog oor) my maar 'n jingo noem. Die Glory Boys sal seker ook iets te
sê hê. Ons stuwe maar voort en bou so geleidelik aan die heel nuutste nuwe
Suid-Afrika. Iewers, weet ek, brand nog 'n stukkie regte ou Boere
Nasionalisme. Miskien laat een van die ou "Torch Commando" van hom hoor.
Nou dat Geskiedenis nie meer 'n skoolvak is nie (is daar nog skoolvakke?)
sal ons weer vir ons kindertjies moet begin vertel van gister. Ons
geskiedenis is nie in die ou Testament opgeteken nie. Iemand sal hom moet
begin oorvertel - anders sterf hy saam met ons volkie.

Slaap rustig.

Barrie

Koeitjies & kalfies | 16 kommentare

'n WAT ? foefiebrakkie ?

Ma., 18 Oktober 1999 00:00

Liewe Gloudina,

wat in die wereld is 'n foefiebrakkie ? Dit woord slaan my werklik stom, wat is

nou die agtergrond van so'n woord ? Ek is baie benuut na julle uitleg.

groete van patrick van Nederland.

Koeitjies & kalfies | 2 kommentare

Leendert the Eristic

Ma., 18 Oktober 1999 00:00

Leendert:

If there is anything worse than a liar, it's a clever liar. You are
certainly clever, though I doubt you're intelligent.

Look up the word "eristic", it's your trademark. You are always far more
interested in appearing to win an argument, than in getting any closer to
reality through debate. You're a pedant, but let's give credit where it is
due... you're a persistent terrier pedant, obviously with a lot of time on
your hands to yap and snap at the heels of your so-called opponents.

In the past, certain Afrikaners (especially bureaucrats and pedantic
academics) could impose their idea of the truth from on high, backed by the
power of the State. Now such people can only yap and whine and post
portentous judgments. Some things have improved in SA!

I personally think it's a massive tragedy that the Afrikaans language and
Afrikaner culture as a whole has such a tenuous future. People like you,
far from contributing to Afrikanerdom's strength and endurance, are
ultimately responsible for its demise. You have nothing to do with the
independent boere of the 19th century who were prepared to fight the largest
power in the world. You have everything to do with the little people
(especially but not only Afrikaners) who hid behind the power of the state
in the 20th century and exploited the masses, all the time claiming you were
bringing civilization to them.

This is goodbye, Leendert. I leave it to you to have the last word. You're
good at that.

David

___________________________________________________

Leendert van Oostrum wrote in message ...
>
> Adam wrote in message ...
>>
>>
>> Yes, that is correct. But let's not be naive here. It was not just
>> rhetoric. It was also real, bonecrushing discrimination.
>
> Correct.
>
>> Jan Smuts may (or
>> may not) have approved of screwing the blacks in SA, but he didn't just
>> pretend at election time. Between elections he acted as though he meant
>> every word. Even people like Hofmeyr, who despised the idea of
>> discrimination, sacrificed their principles in fact.
>
>
> Please don't tell those starry-eyed weepers who tell us "If only the Nats
> did not come to power"!
>
>>
>> Where Verwoerd was different from anyone before him (or any politician
>> before him) was that he changed the rhetoric by emphasising another
> rhetoric
>> altogether i.e. eiesoortige ontwikkeling. Like JJ Rousseau he was quite
>> prepared to "force them to be free" if blacks didn't have the good sense to
>> accept what he claimed to be in their best interests.
>
> That, actually, was in the spirit of the times. It was at the hight of
> modernety (Toffler's 2nd wave). It was commonly assumed that "experts" knew
> best.
>
> Doctors knew best what was good for your health (e.g. advising women not to
> breastfeed) Teachers knew best what was good for children. Colonial powers
> new best what was good for colonies. Brahmin knew what was best for Pariah
> (still do, in fact!)
>
>> Verwoerd found a way
>> for the white to have his cake and eat it... to pretend to help the black,
>
> Are you saying there was nothing other than pretense?
>
>> but to make sure he could not achieve his own aspirations...
>
>
> Please be specific about black aspirations that were thwarted (not your
> assumptions about such aspirations) and the ways in which Verwoerd "made
> sure" that they could not be achieved.
>
>
>>>
>>>
>>> I see. You are asserting that Verwoerd did not need to pay attention to
>>> voter perceptions?
>>
>>
>> SA was unique in that the govt really only had to pay attention to one
> voter
>> perception, "is this govt the best for the interests of the white man"?
>> Aside from that Verwoerd was very free to do what he wanted
>
>
> Precisely! In other words, Verwoerd was _not_ free to ignore what you choose
> to term "the best interests of the white man".
>
>>>> Nothing you can say, Leenhart, will ever change the fact that blacks
>>>> experienced one of the most repressive and exploitative regimes in
> history
>>>> under the National Party.
>>>
>>> I lose interest in discussions when the phrase "Nothing you say... will
>> ever
>>> change..." is brought in.
>>
>>
>> Sorry to lose your interest. In fact my statement doesn't interest me
>> either... it is so obvious that I was bored just making it. Apologies, I
>> thought you might contest the fact. I underestimated you
>
>
> Very well, then. Please support, with some evidence, the statement that you
> find so boring.
>
> And yes. You underestimate your readers.
>
>>
>>
>> Yes, I totally agree with this. If you think I'm conducting a campaign to
>> spank and berate the old Nat govts, you're mistaken.
>
>
> What, precisely, is your campaign about then?
>
>>
>>
>> Well, if I misunderstood, I apologize. Did you not mean to say, then, that
>> Verwoerd wanted money for humanitarian and moral reasons to plough into
>> Bantu education, but that he was frustrated by the opposition?
>
> I did not mean to, nor did I say so.
>
>> Did you not
>> mean to say that the opposition (apparently thinking ahead of its time to
>> the neo-conservative in the UK and US in the 1980s) made it difficult for
>> Verwoerd to achieve his idealistic and unselfish goals by arguing for
>> keeping taxes down and letting the free market rule? If I got it wrong,
> I'm
>> sorry.
>
> I did not mean to say so, and neither did I.
>
>> Would appreciate your clarification.
>
>
> Start by reading what I wrote in the first place. And refrain from reading
> into my words what you would like me to say. That is very bad
> historiography.
>
>
>>> More to the point, though: If we insist on applying our own moral
>> judgements
>>> to our ancestors, neglecting the context of their own times, we must
> assume
>>> that our own descendants will do that to us - that, after all, is the
>>> example we set. It is, furthermore, wise to assume that their ideas of
>>> morality will differ substantially from our own, and that they will have
>>> much to reproach us for.
>>>
>>> Consider that - and cringe.
>>
>>
>> No, that does not make me cringe. I totally agree. Let us be very clear
>> that they were people like us (we came from them). Let us be clear that
>> many of us are as "guilty" as them of taking advantage of discrimination or
>> at least living comfortably with it)... this includes me and probably you
>> too Leendert, if you're over 30). Let us be clear that they were acting as
>> the majority of whites at that time throughout the world would have acted
> in
>> their situation.
>>
>> BUT let us not extrapolate from that that the way they acted was anything
> to
>> be proud of. If we try to do that, our descendants will simply laugh at
> us.
>
> Unless the alternative to their actions was worse than what they did. The
> alternative to what was done was _not_ a 1980's free market system. The
> alternative was African Socialism and Ujamaa.
>
>> I detect in many of your posts, Leendert, that transition from trying to
>> understand without judging with extraneous criteria, to justifying the
> past.
>
>
> What I detect in your writings, David, is no sign at all of trying to
> understand without judging with extraneous criteria. Your use of 1980's
> ideas of free market economies being a case in point.
>
> Furthermore: There is no such thing as "justifying" "the past". It cannot be
> done. All we can do is to attempt to understand why people did particular
> things, and not others.
>
> In your case, you choose to ascribe to people some motives while excluding
> others. This, of course, is correct. The problem is that you give no reasons
> for ascribing some motives while excluding others.
>
> I have, therefore, no reason to accept your judgement.
>
>> If I'm wrong, I apologize once again, but part of the blame lies with you
>> and the thin-skinned prickly way you express your opinions.
>
>
> I get thin skinned and prickly when people ascribe to me statements I did
> not make. You did that, and did so again in this post.
>
>>
>> Gloudina has already intimated that my criticisms of her are not acceptable
>> here if expressed in English. She has the right to do so. If you feel the
>> same way, I promise not to trouble (or bore, or amuse) you! Let me know!
>
>
> I do not feel se same way Gloudina does. However, I would also prefer not to
> be bored any longer. Neither am I interested in having any further words put
> in my mouth.
>
> Kind regards, LeeLeendert:

Koeitjies & kalfies | 7 kommentare

Re: ANC se magslus

So., 17 Oktober 1999 00:00

> Jou sleg ou ding, praat jy met jouself??????????

Hou jou smoel oor sa en wat hier aangaan

> Wie in glashuise gesit het, moet nie nou bakstene gooi nie.
>

Koeitjies & kalfies | 14 kommentare

Nieuw in deze nieuwsgroep

Vr., 15 Oktober 1999 00:00

Hallo mijn naam is jolanda rees en ik heb familie in graaff reinet en
kaapstad en ben daarom erg geintresseerd in alles wat ik op het net kan
vinden over deze twee plaatsen in zuid afrika.
Ik spreek een beetje zuid afrikaans dus alle reacties zijn altijd welkom.

Als iemand leuke home pages weet van deze twee plaatsen of leuke info over
zuid afrika/cape town/graaff reinet laat mij het even weten.

baie dank, jolanda rees

Koeitjies & kalfies | 1 kommentaar

Geen bos bloemen...

Do., 14 Oktober 1999 00:00

In het hedendaags Nederlands is «bos» o.m een synoniem van
«woud», maar ik vermoed dat er in ons taalgebied vroeger ook
een totaal andere betekenis van het woord «bos(ch)» geweest
moet zijn. Een betekenis die overeenkomt met het Franse
«bosse»: buil, knobbel, uitwas of oneffenheid (van
terrein); en met een van de Engelse betekenissen van
«boss»: knop, bult, knobbel, ronde verhevenheid.

Misschien namen de Afrikaanders dat woord (met die andere
betekenis) indertijd mee naar het zuidelijk halfrond ?
Welke betekenis(sen) heeft/had het woord «bos» in het
Afrikaans ?
Wat moet ik me voorstellen bij «die stelle bosse kerels...»
van Bobbejaan ?

------------------------------------------
Ik zit hier in een culturele nieuwsgroep en 'k besluit
daarom met

«Een oudt Liedeken» naar Jean Richepin

Tsagh eens een cnape stervensgeern
een valsche, vreede, boose deern.
Sei totten cnape : «hael mi terstont
dijn moeders herte voor minen hont.»
Hi ging en sloeg sin moeder doot
en vluchtte mettet herte root.
Maar twijl hi loopt, stuict oppen steen
en valt, -- dat erme hert meteen.
Al botsen op de harde baan,
ving plots dat hert te spreken aan;
Al weenen vinghet te spreken aan :
«Och, jonghe, hebs di seer gedaan ?»

«Gedichten», Victor Alexis de la Montagne

Koeitjies & kalfies | 18 kommentare

holland zoekt muyen muijen

Do., 14 Oktober 1999 00:00

zijn er in afrika ook mensen die muyen heten
dat mag ook zijn
van muyen
van muijen
muijen
muyen
voor stamboom
zeefdrukk...@wanadoo.nl

Koeitjies & kalfies | 0 kommentare

Apres nous

Do., 14 Oktober 1999 00:00

Gloudina skryf:

> Ek dink dis moontlik vir 'n
> Albertan om in 'n wit laer te bly, net soos die Afrikaners
> meestal in 'n wit laer in SA gebly het, before the deluge
> of 1994.

Moenie ander se laer (qua laer) oorskat nie.

Jou eie laer is veel laer.

Liefies, Leendert

(Apres nous le deluge - Gloudina se motto)

Koeitjies & kalfies | 0 kommentare

Swart en wit pedagogiek

Do., 14 Oktober 1999 00:00

In antwoord op Leendert en Gloudina se "gesprek" van 12 deser die volgende:
(Ek wens ek het geweet waar op die aarbol julle tans verkeer. Kommunikasie
word aansienlik vergemaklik as jy weet aan watter kant van die teleskoop die
ander ou staan en wat sy gesigshoek aangaande dinge is.)

Gloudina verwys na die pot-heuning wat sy in sg. swart-onderwys kon verdien.
In antwoord hier op kan ek net reageer met : "Dream on, old girl!" Niemand
in die onderwys - wit of swart -
het ooit daardie pot goud gesien nie! Ek weet, want ek was daar! Daar was
verskille in wit en swart salarisse. Dit gee ek toe. Maar die stelsel het
hom grootliks daartoe geleen in die sin dat meeste wit onderwysers
sogenaamde "gesekondeerde" amptenare was wat deur die RSA regering betaal
is. Die "tuislande" het 'n mate van onafhanklikheid gehad en kon grootliks
hulle eie kurrikula en diensvoorwaardes saamstel. By swart kollegas het
byvoordele dikwels ontbreek - pensioen, medies, ens. Daarmee het ek empatie.
Wat die leerplanne betref, kan ek vermeld dat in die meeste gevalle
(Bophutatswana, ens), leerplanne noukeurig saamgestel was deur 'n instituut
vir onderwys wat aan 'n universiteit gesetel het. In sommige gevalle was
hierdie institute grootliks deur veral Britse dosente beman. 'n Redelike
mens moet toegee dat die "uitlander-probleem" (daar is niks nuut nie, né!)
dikwels sake bemoeilik het.
Ons moes bv. voorgeskrewe boeke deur Tolstoy behandel! Insgelyks was daar in
daardie jare
'n "book embargo" teen S.A. Ons moes dikwels 6 maande wag vir die boeke om
via
Botswana ingesmokkel te word. Daar was ook ander wesentlike didaktiese
probleme.
Beurse is aan studente toegeken om hulle in die onderwys te bekwaam. Baie
van hulle wat geen belang by die onderwys gehad het nie, het dié geleentheid
aangegryp in 'n poging om 'n kwalifikasie te bekom. Sodra die kursus
afgehandel was, het hulle beter opsies in die privaatsektor aanvaar.
Sodoende het die onderwys as geheel onsettend skade gely.

Vir my het die jare in swart onderwys net mooi herinneringe. As beroep leen
die
onderwys hom tot verhoudinge tussen mense. Ek was aan 'n onderwyskollege
verbonde en beskik oor die nodige kwalifikasies. Ek weet van min "pasella
jobs" in hierdie betrokke sektor.
Voorts : In hierdie sektor is ek soos 'n "witman" behandel ( dit staan u vry
om die metaforiek
disjunk, ajunk of konjunk te interpreteer!). Ek het ook by groot wit skole
(glaspaleise)
skoolgehou en daar het ek my dikwels vir die megalomaniese, diktatoriale,
kleingeestige en voorskriftelike "verhoudingstruktuur" vervies. Dit is die
eufemisme van die eeu! DAAR was 'n meneer 'n meneer en voor 'n doktor moes
jy kniel. Vra maar enige kollega wat dit beteken
om "ingeroep" te word. Die doodsteek van blanke onderwys lê daar in dat
hulle net die
B.Sc. ouens bevorder het. Ek het 'n getuigskrif in my besit wat so vol
spelfoute is dat ek te skaam was om dit ooit te gebruik! As jy in blanke
onderwys nie 'n sportonderwyser was
en die skoolbus kon bestuur nie, was jy niks!

Aangaande die kwalifikasies van swart kollegas: Aanvanklik het hulle 'n PTC
(Primary
Teachers Cert.) ontvang. Hiervoor was die toelatingsvereistes eers St.6
gevolg deur die twee jaar PTC. Later was St. 8 die toelatingsvereiste. Toe
Matriek. Toe word die PTC 'n PTD.
Cert. word vervang deur Diploma. Toe volg die STD (Secondary Teachers
Diploma).
Baie universiteite het dit goed gedink om hulle B-grade vierjarige kursusse
te maak. Hierdie oënskynlike ambivalensie in kwalifikasies is egter nie net
in Suid-Afrika ondervind nie.
Gaan kyk maar op die Net hoe gaan dit op ander plekke.

Baie van ons wat hierdie paadjie geloop het, sal die volgende dinge goed
onthou:
Rybeurte ( in ons geval 180 km per dag) om geld te spaar.
Warm vriendskappe met die "ander" deel van ons bevolking
Die besef dat jy "iets" bygedra het tot vooruitgang.
Die aangename "herontmoetings" as jy 'n oud-leerling iewers raakloop -
baie van hulle
vandag Prinsipale van hulle eie skole.
Die "lekker" werk. Ek wonder wie van die ou garde "wit" onderwyser sou
bereid
wees om "onder" 'n swart Rektor of prinsipaal te werk. Wat ons gedoen
het, was nie net
om den brode nie.

Ten slotte : onderwysposte bestaan nie meer in Suid-Afrika nie. Dit is nou
as jy nie bereid is om in 'n "Beheerraadspossie" vir R1,500.00 per maand te
gaan slawe-arbeid verrig nie.

Groete vir eers.

Barrie

Koeitjies & kalfies | 4 kommentare

Bladsye (1838): [ «    1149  1150  1151  1152  1153  1154  1155  1156  1157  1158  1159  1160  1161  1162  1163  1164    »]
Tyd nou: Ma. Apr. 14 02:51:40 UTC 2025