Hier is ons nou byna deur die tydperk waarna hier verwys word as die
holidays. As jy van 'n ander land af kom, soos ons, kan jy dalk die fout
maak om dit ter verwar met 'n konsep soos ons Kersvakansie in
Suid-Afrika, wat in die somer saamval met die skoolvakansie en 'n soort
algemene werkstilstand wat van drie tot ses weke of meer duur. Nie hier
nie. Hier werk jy tot Oukersdag, en die dag na Kersfees is almal weer
terug op kantoor. Die holidays verwys na Halloween, Thanksgiving en
Kersfees, met Nuwejaar om alles mooi af te rond. Met tussenposes van van
ongeveer 'n maand word daar pret en jolyt gevier. As jy godsdienstig is,
het Kersfees (vir die Christene) of Hanukkah (vir die Jode) natuurlik Ân
heel ander dimensie. Halloween en Nuwejaar is die groot pretfeeste.
Thanksgiving het 'n ander, inniger karakter, met die klem op gesins- en
familiebyeenkomste. In Philadelphia is Nuwejaar die dag van die Mummers'
Parade. Dis 'n soort Kaapse Klopse en uitbundige Mardi Gras ineengevleg.
Mense wat daaraan deelneem, ding met mekaar mee om die uitspattigste en
aanskoulikste kostuums denkbaar aan te trek. En natuurlik word alles oor
die TV aan die hele bevolking vertoon, sodat almal kan delneem aan die
pret.
Oor Halloween het ek reeds geskryf; dus gaan dit nou net oor die ander
twee feeste; een is reeds verby; die ander is op pad.
Thanksgiving is toe nie, soos ek gedink het,'n dag waarop die
Amerikaners die aankoms van die Pilgrim Fathers uit Engeland herdenk
nie. Dié groepie was die eerste koloniste wat in 1620 hierheen gekom het
om godsdienstige vervolging in Engeland te ontsnap. Hulle het in die
Mayflower hier aangeland nadat hulle meer as twee maande ter see was in
haglike omstandighede. Hulle eerste winter hier was glo erg; die helfte
van die groepie het omgekom, daar was 'n verskriklike droogte,maar nadat
die eerste reëns geval het, kon hulle saai en plant. Hulle eerste oes
was baie goed. Daar was mielies (Indian corn), gort en genoeg vleis.
Hulle het daardie eerste oes gevier met wilde kalkoene wat hulle gejag
het; daar was baie vis wat hulle kon vang en die Indiane het 5 takbokke
geskenk. Altesaam 90 Indiane het drie dae lank saam met die groepie
koloniste fees gevier. So het Thanksgiving ook die ondertone van 'n
danksegging vir die oes behou, wat vandag nog beklemtoon word.
Die Puriteine het die tradisie gehad om een dag per jaar opsy te sit vir
danksegging. So het hulle die tradisie in die Nuwe Wêreld kom voortsit,
en metteryd, meer as 200 jaar later, het die veldtogte begin om dit 'n
wettige vakansiedag verklaar te kry. Abraham Lincoln het dit as 'n
nasionale danksegginsgdag verklaar in 1863, en van toe af word die
vierde Donderdag in November gevier as 'n dankseggingsdag. Dan word daar
dankie gesê vir alles waarvoor mense dankbaar behoort te wees. Dis 'n
gesinsdag en mense reis ver, net om die dag met hulle gesinne en familie
deur te bring. Meer as 'n miljoen en 'n half mense het glo hierdie jaar
op Thanksgiving kruis en dwars oor hierdie land gevlieg om bymekaar te
kan wees; altesaam 27 miljoen het per pad, spoor en vliegtuig gereis.
Die dag is ook gevier met kospakkies wat uitgedeel word: die
Philadelphia-polisie het glo meer as 700 pakke kos, wat kalkoene en al
die trimmings insluit, by behoeftiges gaan aflewer. Hawelose mense is
met busse bymekaar gemaak en aangery na plekke waar hulle 'n gratis
kalkoenete kon geniet. Daar is ook minstens twee groot optogte hier aan
die Ooskus: die Macy's optog in New York, en die optog in Philadelphia.
Meer as 6000 mense het glo deel aan die optog in New York deelgeneem, en
byna twee miljoen mense was in die state om daarna te kyk. Daar was
sierwaens, reuseballonne, trompoppies, orkeste en wie weet wat nog
alles. Dis soos 'n reuse-opvoering in die buitelug, want elke kort-kort
stop die hele optog en dan word daar eers die een of ander dans opgevoer
of uittreksels uit bekende rolprente, soos Beauty and the Beast, Little
Mermaid en so aan. Van 9-uur af is dit op TV uitgesaai. Ek is net baie
bly ek was nie daar nie, want die wind het die dag erg gewaai, en die
temperatuur was so om en by -6 Celsius in die wind.
Nou is Kersfees in aantog. Dis natuurlik by uitstek 'n koopfees, soos
dit seker maar oral oor die wêreld is waar daar mense is wat koop en
ander wat verkoop. Die koopwaansin begin met Swart Vrydag, die dag direk
na Thanksgiving. Dit word Swat Vrydag genoem omdat die handelaars daarop
staat maak dat die verkope op daardie dag hulle bankbalanse sal red uit
die rooi. Winkels maak reeds om sesuur die oggend oop, en toue mense
ding mee om die winskopies wat aangebied word.. Van daardie dag af, tot
na Kersfees, is daar minstens een kettingwinkelgroep waarvan ek weet -
Walmart - wat 24 uur oop is vir inkopiejagters. Die groot winkelsentrums
in ons omgewing bly meestal tot middernag oop in hierdie tyd.
En mense bestee honderde, selfs duisende, om hulle huise te versier.
Liggies word in bome opgehang, huise word versier met liggies en alles
word gedoen om 'n Victoriaanse atmosfeer te skep met groot rooi strikke
en Kerskranse wat van dennenaalde gemaak is. Werklik 'n tyd om jou aan
die nostalgiese verlange na "die goeie ou tyd" oor te gee. Byna elke
huis het 'n uitstalling in die voortuin: takbokkies, Kersvaders met
slee, figuurtjies uit die Neutekraker-ballet, kriptonele en wat nog ook
versier die tuine. Een huis waarby ek dikwels verbyry, is heeltemal
oortrek van liggies, sodat dit lyk soos die stel van 'n feë-opvoering.
Pragtig verby! Nog 'n gebou lyk soos 'n reusagtige Kerspakket, met groot
rooi lint reg rondom en kolossale strik voor, in die middel.
Selfs ek het geswig onder die druk en 'n paar stringe gekleurde liggies
gaan koop om om die struike in die voortuin te drapeer.
Uit "Globe and Mail" Desember 12, 1997: Top court rules that oral history gives bands
constitutional claim in absence of treaties.
Native people have a constitutional right to own their
ancestral lands and use them almost entirely as they
wish, the Supreme Court of Canada ruled yesterday.
The decision applies to natives who have not signed
away their lands in treaties and so is especially explosive
in parts of Atlantic Canada and most of British Columbia.
By ruling that aboriginal title to land has never been
extinguished, the Supreme Court casts a thick cloud of
uncertainty over the future of British Columbia's logging
and mining industries.
So, wat van die besitregte van die Khoi en veral
die San, wat "bewyse" van hulle okkupasie oor groot dele
van Suid-Afrika gelaat het in die vorm van rotsskilderye.
Ek kan onthou dat ek een grote in 'n grot gesien het in 'n
vallei van die Drakensberg nie meer as 'n paar honderd
myl van Durban af nie.
Leendert,
Moenie weer Don Quixote speel en vir my probeer
aanval omdat jy dink ek dink Kanada is so 'n wonderlike
plek met so 'n wonderlike rekord nie. Ons het hierheen
gekom (toe ons besluit het dat ons nie in SA meer wou bly
nie,) omdat my man voorheen hier studeer het, en omdat
die lekkerste ding van Kanada is dat dit deel van die Noord-
Amerikaanse kontinent is. Jy kan jou kar vat en suid ry tot
daar waar daar jakarandas is, en weswaarts tot waar daar
die wonderlikste berge is, en halfwoestyndele wat net so
lyk soos daar waar ek in die Noordkaap grootgeword het.
Wat menseregte betref, is die rekord van die setlaars
van Europa miskien nog slegter as in Afrika. Hoekom is
daar geen Eerste Nasies in Newfoundland nie? Hulle het
die laaste een, 'n vrou, uit die heuwels uitgelok, en haar toe
ook doodgeskiet. Op die oomblik is Amnesty International,
opposisiepartye en kerke besig om te vra vir 'n openbare
ondersoek na die Ipperwash-insident twee jaar gelede. Daar
het Ontario Provincial Police geskiet op lede van 'n First
Nation band wat geprotesteer het teen die integrasie van een
van hulle tradisionele begraafplase in 'n nuwe provinsiale
park. Dudley George is doodgeskiet. Die regering het gesê
hy was gewapen. Dit blyk onwaar te wees. Dit blyk ook dat
die polisie bevele direk uit die hoogste vlakke van die regering
gekry het om geweldadig op te tree.
So skend ons menseregte hier in Ontario.
Ons is van Port Elizabeth/ Suid-Afrika & sal graag met ander getoude pare
wil korrespondeer?!
In elk geval, enige iemand is welkom om met ons te kommunikeer / of jy nou
van Suid-Afrika is of nie, skryf maar! Selfs die enkelinge; ons sal ook van
julle graag wil hoor. Kom ek wees eerlik; somtyds kommunikeer mense met 'n
ou & dan ewe skielik sonder rede hou hulle sommer op met skryf/ iets wat ek
seker nie sal verstaan nie. So, wat ek se is; ons soek mense met wie ons
baie goeie vriende mee kan word?!
ek is "vice chair " van Radio Teemaneng in Kimberley.
ek kan jou se dat as boer kan jy net so belangrike rol speel in enige
gemeenskap projek as wat jy wil....sonder om te kyk wat ander kry en wat jy
nie kry nie.
Ek wil net een ding hier wil kwyt raak wat my baie help.....en dit is....
DIS NIE OOR HOE JY ANDER MENSE AFKRAAK EN BREEK OOR WAAR JY IN DIE LEWE GAAN
KOM NIE....MAAR OOR HOE JY ANDER HELP.
KOEBAAI
M. F. Vivier
email ... mfvi...@kimberley.co.za of s...@kimberley.co.za
p.do...@bk.tudelft.nl (Peter Donker) writes: > Hi,
>
> I am working on a book called SCAFFOLD. For the cover I would like
> to use as many translations of this word as possible. So if you know
> what the translation of the English word SCAFFOLD is please eMail
> me (or follow-up, but I would prefer eMail).
>
> By the way: I mean the word SCAFFOLD as in:
>
> a temporary structure formed of poles, planks, etc., erected by
> workmen and used by them while building or repairing a house etc.
>
> Regards,
>
> Peter
>
> ---------------------------------------
> Peter Donker
> Fac. Architecture
> Delft University
> ------------------------------------
In Afrikaans noem ons dit 'n "stellasie"
onder meer, seker na die Nederlands
"stellage."
> Gloudina kweel oor die Korannas en die Basters in die omgewing van Kakamas,
> waar daar vandag wittes woon. Kom ons kyk bietjie na syfers verskaf deur die
> provinsiale regering van Ontario:
> 1 400 jaar gelede was daar in die gebied van die huidige Ontario
> sestigduisend mense van die groepe wat nou as "first peoples" bekend staan.
> Vandag is daar 167 000. In 400 jaar het hierdie bevolking dus nie eens
> verdriedubbel nie.
> 2 Die "imigrante" -bevolking wat Ontario in die afgelope 400 jaar beset
> het, tel egter 11 miljoen. Een van hulle is Gloudina.
Miskien is ek dom, - duh - maar wat is die relevansie hiervan?
Hierdie soort vergelykings klink so na die two wrongs make a right
tipe storie. Ek is seker Gloudina sal die regte van Kanada se first
nations net soos die van SA s'n verdedig.
> Ek sou, om die waarheid te sê, kon aflei dat die bevolkings van "first
> peoples" in SA nogal gefloreer het, as jy hulle met die "first peoples" van
> Ontario vergelyk.
Wel, al wat jy se is dat die proses van kolonialisme veel meer
radikaal en genocidal was in die Amerikas as in SA. Dit is natuurlik
'n welbekende feit in die vergelykende studie van kolonialisme. Daar
is die oorspronklike inwoners van albei lande bykans uitgeroei. Hier
was die oorspronklike inwoners baie genoeg en sterk genoeg om die
inkommers 'n run for their money te gee - en uiteindelik in 1994
politieke mag binne die postkoloniale staat te wen. Hier het daardie
oorwinning gelei na 'n regeringsprogram in terme waarvan grond
teruggegee kan word. Mooiso, se ek. Daar is die herstel van
grondregte ongelukkig 'n baie meer marginale, uitgerekte en wanhopige
proses.
> Maar laat mens kots as die groot vark die vinger na die kleintjie wys en
> skel: "Vark!".
Hmmm... Miskien sal 'n bietjie medikasie help. Daai maagsure is hel
op die sleutelbord.
Maar ek stem nie saam met jou poging om te insinueer dat Gloudina nie
die reg het om vrae oor die regverdigheid en moraliteit van
kolonialisme/blanke besetting te stel nie. Val haar argumente aan!
@igs.net wrote in message ...
> Maar sien jy nie, Alwyn, hulle het iemand
> nodig om 'n "Kommunis" te noem, om te blameer,
> om op te skel, net soos daardie Apartheidsvarke
> wat die hele SA bevolking vir dekades geterroriseer
> het deur net "Kommunis" te skree. As hulle nie
> so-iets kan optower nie, dan moet hulle miskien
> in eie boesem kyk, en die duiwel daar sien, en
> hulle kan dit nie doen nie, anders val hulle
> met hulle gesigte in die stront wat hulle self
> produseer. So,verwag dat elke ou reaksionere
> ou soos Hjalmar en Leendert op een of ander
> stadium sal skree iemand is 'n Kommunis.
>
> Gloudina
>
Interessante ding van "apartheidsvarke". Jy kry hulle onder Afrikaners. Jy
kry hulle onder Engelse en Duitsers, Portugese en 'Ollanners.
Jy kry hulle onder "kleurlinge", en selfs onder swartes.
Maar Afrikanervarke (die woord wat Gloudina aanvanklik gebruik het) kry jy
net onder Afrikaners.
Dis nou die soort wat, dikgevreet aan die apartheidstrog, 'n ander trog
soek, as die kompetisie te veel word.
Gloudina kweel oor die Korannas en die Basters in die omgewing van Kakamas,
waar daar vandag wittes woon. Kom ons kyk bietjie na syfers verskaf deur die
provinsiale regering van Ontario:
1 400 jaar gelede was daar in die gebied van die huidige Ontario
sestigduisend mense van die groepe wat nou as "first peoples" bekend staan.
Vandag is daar 167 000. In 400 jaar het hierdie bevolking dus nie eens
verdriedubbel nie.
2 Die "imigrante" -bevolking wat Ontario in die afgelope 400 jaar beset
het, tel egter 11 miljoen. Een van hulle is Gloudina.
As mens hierdie syfers vergelyk met die getalleverhoudinge tussen "first
peoples" en "immigrante" langs die Oranjerivier, of in SA as geheel, lyk dit
vir my asof die varke in Ontario die trog met veel groter sukses oorgeneem
het as die varke hier rond.
Ek sou, om die waarheid te sê, kon aflei dat die bevolkings van "first
peoples" in SA nogal gefloreer het, as jy hulle met die "first peoples" van
Ontario vergelyk.
Is daar enige ander afleiding moontlik?
Miskien, soos die kinders op die speelgrond sê, kos dit 'n groot vark om 'n
kleintjie te herken.
Maar laat mens kots as die groot vark die vinger na die kleintjie wys en
skel: "Vark!".