Beeld-forum: Die ANC dryf weg van sy eie ideale
Aug 17 2006 07:20:58:627PM - (SA)
Ferdi Greyling
Die African National Congress is vandag voor die keuse om die gees van
nie-rassigheid te red of om dit vaarwel toe te roep.
Hy het voor dié keuse gekom omdat hy in die toepassing van
regstellende aksie en swart ekonomiese bemagtiging (wat nodig is) die
maklike uitweg gevolg het en die ou apartheid-klassifikasie van rasse
aangewend het.
Daar is natuurlik ook meer as net 'n vae vermoede dat mense in die
ANC - en van sy ondersteuners - hulle hierin net so 'n bietjie
deur idees van wraak laat lei het.
Nie-rassigheid vereis dat mense nie aan die hand van hul ras geoordeel
word nie, maar aan die hand van wat hulle as individue is en wat hulle
as individue doen of gedoen het.
Die toepassing daarvan in byvoorbeeld regstellende aksie is eenvoudig:
Is jy onregverdig deur apartheid benadeel? As die antwoord ja is,
verdien jy regstelling. As die antwoord nee is, verdien jy nie
regstelling nie.
Dit sal daartoe lei dat loshande die meeste nie-wit Suid-Afrikaners
regstelling verdien.
Maar baie belangrik, dit sal ook daartoe lei dat sommige wit mense
regstelling verdien en dat verskeie swart mense dit nie verdien nie
(byvoorbeeld ministers van die ou tuislande wat groot salarisse gekry
het).
Die ANC het egter verkies om nie sy eie ideaal van nie-rassigheid
suiwer te dien nie.
In plaas daarvan het hy die ou rasse-kategorieë van apartheid gaan
haal - swart, bruin, Indiër en wit - om regstelling mee te doen.
Maar dit kom saam met die rasse-duiwel en deesdae stap die ANC reeds
plesierig saam met daardie duiwel.
Dus regverdig hy sy siening dat swart Suid-Afrikaners meer voordeel uit
regstellende aksie moet trek as bruin Suid-Afrikaners deur die argument
dat bruin mense in die apartheid-hiërargie hoër as swart mense geag
is.
Behalwe dat dit nie altyd so in die praktyk uitgewerk het nie, is die
ANC klaarblyklik blind om te sien dat hy, deur dinge so te doen, bruin
mense benadeel omdat hulle nie swart is nie en dat dit ook maar
apartheid op 'n verkeerdom manier is.
Dit is wat gebeur as jy 'n valse groepvisie aanhang en iemand
bevoordeel (of nie) bloot omdat hy geoordeel aan sy velkleur aan 'n
bepaalde groep behoort.
'n Mens wonder wanneer daar onthou gaan word dat bruin mense in die
Wes-Kaap onder apartheid bevoordeel is bo swart mense wanneer dit by
werk gekom het. En dat dit nie vir bruin mense elders in die land
gegeld het nie.
Wanneer dit onthou word, gaan die ANC dan insien dat sy kaartehuis van
rasse-etikette à la apartheid vals is? Of gaan hy die apartheid-kas
verder oopmaak en ook begin praat van "Cape Coloureds" en "Other
Coloureds" en onderskei tussen hulle, soos apartheid gedoen het?
'n Belangrike faktor vandag is natuurlik dat die ANC kan wegkom met
die apartheid-manier van doen.
Die ou NP het altyd 'n probleem gehad omdat die mees bevoordeelde
groep - die wittes - (en nie almal is natuurlik bevoordeel nie,
soos hierbo gesê is) 'n minderheid in die land was. Die mees
benadeelde groep, die swartes (en weer eens, nie almal van hulle is
deur die bank benadeel nie) was die meerderheid en omdat ons in 'n
eeu leef waarin die meerderheid uiteindelik aan die hand van die
demokrasie die botoon voer, was dit onvermydelik dat mag na hulle sou
verskuif.
Vandag verteenwoordig die ANC hoofsaaklik swart Suid-Afrikaners en die
meeste mense wat regstelling vra en verdien, is ook swart. 'n
Gerieflike verstandhouding het tussen die regering en reggesteldes
ontwikkel. Hulle deel rykdom en mag vir mekaar uit.
Dié verhouding kan maklik politieke druk weerstaan, want, anders as
die geval met die wit NP-regering was, is die ANC se ondersteuners die
swart meerderheid.
Die ANC kan dus eenvoudig klagtes ignoreer dat hy baie soos die
apartheid-base maak en dat dit onregverdig is. Die NP was onregverdig
teenoor 'n meerderheid en dit het gevaar vir hom gespel. Die swart
beheerde ANC is onregverdig teenoor minderhede en dit hou geen
politieke gevaar is nie.
Behalwe dat hy dan - as hy dit sou doen - sy eie helder ideaal van
nie-rassigheid sal verloën. En 'n politieke beweging wat lank
oorleef en 'n bepalende en positiewe invloed op 'n land het, behou
sy ideale. Dit is sy gees.
Die lewe gaan sy kringloop op die swart
bank van die ewigheid, God druk die hart
versigtig daarop vas en slyp dit met
die donker, skerp klein helsteen van die smart.
Die kind is nie dood nie
die kind lig sy vuiste teen sy moeder
wat Afrika skreeu skreeu die geur
van vryheid en heide
in die lokasies van die omsingelde hart
Die kind lig sy vuiste teen sy vader
in die optog van die generasies
wat Afrika skreeu skreeu die geur
van geregtigheid en bloed
in die strate van sy gewapende trots
Die kind is nie dood nie
nòg by Langa nòg by Nyanga
nòg by Orlando nòg by Sharpeville
nòg by die polisiestasie in Philippi
waar hy lê met 'n koeël deur sy kop
Die kind is die skaduwee van die soldate
op wag met gewere sarasene en knuppels
die kind is teenwoordig by alle vergaderings en wetgewings
die kind loer deur die vensters van huise en in die harte
van moeders
die kind wat net wou speel in die son by Nyanga is orals
die kind wat 'n man geword het trek deur die ganse Afrika
die kind wat 'n reus geword het reis deur die hele wêreld
In hierdie komende week gaan daar 'n massiewe konferensie
oor Aids in Toronto gehou word. Bill Clinton sal daar wees.
Bill en Melinda Gates sal daar wees. Daar sal nie net oor
die probleem van Aids gepraat word nie. Wetenskaplikes
sal verslag lewer op die mediese front.
Stephen Lewis, wat 'n aantal jare gelede deur Kofi
Annan as sy spesiale gesant vir Aids aangestel is, sal
natuurlik ook daar wees.( Lewis is vanplan om eersdaags
uit hierdie pos te bedank, en 'n pos te neem in die Clinton
Foundation.) Hy is maar taamlik krities oor die rol wat
regerings in Kanada speel in die geveg teen Aids. 'n
Aantal jare gelede het die Kanadese regering gesê dat
hulle aan die voorfront staan deur veranderde wetgewing
om goedkoop retrovirale medisyne in die hande van die
armes te bring. Maar tot dusver het niks nog hiervan
gekom nie, heelwaarskynlik onder druk van die
farmaseutiese industrie.
Omdat die konferensie in Toronto is, lees mens
baie stukke oor Aids. Een van die interessantstes vir my
was die bevinding dat Aids tot 'n groot mate bekamp kan
word deur mans te besny. Nou, ek het nog altyd aangeneem
dat dit 'n algemene praktyk is onder swartmense in SA.
Maar blykbaar is dit nie so onder die Swazis nie. Hulle
sê dat daar lang toue by hospitale in Swaziland is vir die
prosedure. Nou wonder ek of dit net die Xhosas is wat
hierdie praktyk in SA beoefen.
Die ATKV en Artéma, die Instituut vir Kunstebestuur en Ontwikkeling, bied
vanaf 5 - 7 September 2006 'n Entrepreneurskursus in die Kunste aan by die
ATKV-Klein-Kariba Vakansieoord.
Wie en wat is 'n kunstenaar? Wat verstaan jy onder die kunste? Het ons die
kunste enigsins nodig?
Kom gesels saam met van Suid-Afrika se top kunstenaars en kunstebestuurders
oor jou eie besigheid (van finansies en bemarking tot die arbeidswet),
loopbaan, en "image".
Alles oor die organisering van "events"' en "gigs", teaters, "venues" en
feeste. Die CD -industrie, -opnames en kopiereg.
Die kursus beloop R2 900 vir 3 dae en sluit in die akkommodasie, etes en
kursusmateriaal. Vir meer besonderhede en registrasie kontak Johan
Esterhuizen by 011 919 9000 voor of op 22 Augustus 2006.
EINDE
Onderhoude kan gevoer word met: Johan Esterhuizen
Kontaknommer: 084 513 5196
ons bly nie meer op sanien nie, my antie. ma' antie moet nou nie bly
word oor antie dalk dink my pa wil kannadaar toe nie. nee antie dis
ergerliker as dit want oom oujei ons burggemeester vannie aas-en-see
het ons dorp se naam loop staan veranner antie. ons bly nou op maak
shôpie antie.
antie sal sekerlik weet lat maak shôpie 'n gerekende aktievis vannie
aas-en-see was innie straggel antie. toe willie aas-en-see hom vereer.
toe sê hille gapanie hospietaal annerkant dywelskloof moet maak
shôpie
word ma' die mense van gapanie sê oor hille dooije liggame. toe sê
hille oukei dan noem hille die skool by mamietwa maak shôpie ma' die
mense van mamietwa sê ok nie oor hille liggame wat gedooi het nie.
toe kry oom oujei 'n bruinwyf antie en hy sê biedêm die konsulterende
gesprekke wat hy lat hou het om aan te beveel lat sanien sanien bly hy
ry met 'n stoomroller oor ons en toe is ons maak shôpie. wat is nou
fout met 'n mooi boere naam soos sanien antie.
my pa is natierlik nie 'n biekie bemoerd nie antie en die jele dorp
saam mit hom. hy sê hille gat hof toe met oom oujei ma' ek het nie
hoop nie antie want antie weet hoe lat 'n hof maak as jou naam oujei
is. ma' een geluk is lat die baas van die oom van die koerant se
koerant ok van sanien af kom. hy skryf stink stories oor oom oujei so
miskien assie hof sien lat oom oujei skillig is aan iets erger as
moort sal ons oom oujei kan aanpaas vir oom robber moegapie lat hy
simbabwie se naam kan loop veranner.
koebaai antie
hennerietjie (antie moet beswaar maak by antie se pelle by die
ambassade oor die naamgatmakery)
Prof Elize Botha, doyenne van die Afrikaanse literere wereld, word 'n
vrou van eerstes genoem:
Sy was die eerste vrou in die Naspers-hoofdireksie;
eerste vroulike raadsvoorsitter van die SA Akademie vir Wetenskap en
Kuns, asook van die Akademie se Letterkundekommissie;
eerste vroulike voorsitter van the Raad van die Staatsbiblio¬teek;
eerste vroulike trusteeraadsvoorsitter van the Stigting vir Afrikaans;
eerste voorsit¬ter van die Kommissie vir Nasionale Simbole (1993)
en eerste vroulike kanselier van die Universiteit Stellenbosch.
Botha is goed bekend met die baanbrekerswerk wat in plaasskole verrig
is vir die opvoeding van die verarmde Afrikanervolk na die
Anglo-Boereoorlog en die daaropvolgende Depressiejare van die 1930's.
Haar vader, mnr. Klaas Lindes, was naamlik hoof van 'n
tweeman-plaasskool op Koesterfontein in die Magaliesbergse distrik.