----------
Van: Jan Lange[SMTP:...@sas.upenn.edu]
Verzonden: woensdag 24 januari 1996 4:23
Aan: Multiple recipients of list
Onderwerp: [AFRIKAANS:5738] Re: Amish
Die Pennsylvania Dutch sluit beide Amish en Mennonites in. As jy meer
oor hulle wil lees kyk na Hosttetler, John A: Amish Society (3rd ed) The
Johns Hopkins University Press 1980. en ook
Kraybill, Donald B. The Riddle of the Amish Culture. ook uitgegee deur
Jonhs Hopkins (1989)
----------
Van: Leendert van Oostrum[SMTP:O...@scientia.up.ac.za]
Verzonden: donderdag 25 januari 1996 9:57
Aan: Multiple recipients of list
Onderwerp: [AFRIKAANS:5767] KOOS en die oorgrote meerderheid
> fe...@is.co.za (Koos) schreef:
>
>> >> dus wees om die diversiteit van die land weer te gee in hul
>>> uitsendings. Dit beteken dus dat Engels nie bo enige ander taal
>>> voorgetrek moet word nie.
>
>>> Antonie>>>
>
>> Behalwe natuurlik as die groot meerderheid in die land Engels as
>> die ankertaal verkies, ne^? (Of mag hulle dit nie verkies nie)
Ek herinner my, uit die dae van die onderhandeling by die "World
Trade Centre" toe die huidige grondwet beslag gekry het. Sommige
partye wou "groepregte" verskans. Ander (sedertdien groot bewese)
partye het volgehou dat "die beskerming van individuele regte ook die
regte van groepe sal beskerm".
Merkwaardig hoe hierdie ondernemening deesdae geen aandag
kry nie - die "wil van die meerderheid" en die "common culture" en
die "common national purpose" en die "community" wel.
Groete, Leendert
Leendert van Oostrum Telephone: +27-12-4203656
UNIVERSITY OF PRETORIA Fax: +27-12-432863
(Which does not neces- e-mail oos...@scientia.up.ac.za
sarily endorse opinions experessed here)
----------
Van: new...@icon.co.za[SMTP:...@icon.co.za]
Verzonden: donderdag 25 januari 1996 1:17
Aan: Multiple recipients of list
Onderwerp: [AFRIKAANS:5761] RE: Taal goggas/Web spinnekoppe
On Wed, 24 Jan 96 14:55 SAT Dullaart, JF, Franz wrote:
> Onlangs is ons ingelig oor 'n "Afrikaanse Spinnerakbladsy"
>
> Kan dit 'n lomper? Hier was al 'n debat oor spinnerak as 'n
> vertaling vir "web" (o, Vader, 'n woord wat net so in Engels (gril
> gril) voorkom).
>
> Ek gaan dit nie uitdiep nie.
>
> Sug ...
>
> Joop
> _________________________________
> Franz Dullaart (021) 650 3053
> J...@ITS.UCT.AC.ZA
> http://www-jfd.its.uct.ac.za/
> Trappe van vergelyking:
> min, minder, minister
> _________________________________
>
Joop ek persoonlik dink dit is 'n kreatiewe vertaling. Maar
omdat die lewe 'n leerproses is sal ek net graag by jou idees
wil kry oor 'n beter naam vir my bladsy en die WEB.
Groete
Gert van Eeden
________________________________
E-mail/ E-pos: new...@mail.icon.co.za
Http:/www.icon.co.za/~newark/gcve.html
Http:/www.icon.co.za/~newark/welcome.html
Vergrype van die verlede in Suid-Afrika? Ek aanvaar dat jy weet van[/color]
>> die land se apartheid-verlede en dat jy weet wat apartheid was.
>> As jy dit nie weet nie, moet jy gaan oplees daaroor.
>> As jy reken apartheid was nie 'n verkragting van mense-regte nie, gaan
>> ons mekaar tog nooit vind nie. So ek gaan nie verder andtwoord nie.
> Noem vir my die sogenaamde menseREGTE wat vergryp is, noem voorbeelde.
> Nou dat ek daaraan dink, miskien was daar van hulle verkrag, daar het al
> soveel bygekom.>>>
Moord. Marteling. Onteiening van besittings en die gee van daardie
besitting aan andere. Wegneem van stemreg. Wegneem van die reg om te
woon, werk en wandel waar jy wil. Wegneem van ordentlike onderwys en
gooi in minderwaardige onderwys. Gedwonge verskuiwings na
onlewensvatbare gebiede waar kinders doodgegaan het van honger.
Wegneem van die vryheid van spraak en inligting. Wegneem van die reg
op politieke uiting.
Dis 'n paar. En die verskil tussen dit en misdadigers waarna jy
klaarblyklik nie kan wag om te verwys nie, is dat DIE STAAT dit in 'n
raamwerk van wette gedoen het.
Kan jy die verskil verstaan?
(Hier is 'n speletjie vir jou: Kyk of jy die verskil tussen Stalin en
Al Capone kan beskryf in sowat vyftig woorde.)
Waar was jy in die afgelope tien jaar? Mind you, die afgelope veertig
jaar. Op permamente diens op die een of ander Suidpool-stasie.
Ek gaan nie verder aan die bespreking deelneem nie. Ek het in die
vorige antwoord ook so gese, maar die keer is dit finaal.
Ek is nie bereid om oor menseregte te argumenteer met iemand wat vra
watter menseregte deur apartheid verkrag is nie.
----------
Van: Freek Eek[SMT...@knersus.nanoteq.co.za]
Verzonden: woensdag 24 januari 1996 9:46
Aan: Multiple recipients of list
Onderwerp: [AFRIKAANS:5743] Re: RP
Ek skryf nav Koos se vraag of die Rapportryers "oop" is:
>> > tussen die Broederbond en Edgars se kliente-klub.
>> As die RP hul ledemate volgens die formule keur waaraan Afrikaners
>> buite die Broederbond oor die jare gewoond geraak het, wonder ek of
>> hulle so namens die "Afrikaner " kan tekere gaan.
>> Daarom my vraag
Soos enige klub, vereniging of organisasie kan hulle seker tekere
gaan namens hulle lede as die lede hulle toelaat. Ek het nie eintlik
Edgars se kliente-klub in gedagte gehad nie, maar terwyl jy dit noem,
hoekom is daar "sekerlik" 'n verskil?
Ek behoort aan 'n sosiale klub, sportvereniging, kultuurbeweging,
kerk, ens. By elkeen van die plekke moet voornemende lede of aansoek
doen om lid te word of genooi word. Wat het geword van die
veelgeroemde liberales se "Reg van vryheid van assosiasie" waaroor
hulle so in die 70's en 80's gekerm het.
=======================================================
Freek Eek
----------
Van: Nico van der Dussen[SMTP:...@cis.co.za]
Verzonden: woensdag 24 januari 1996 8:12
Aan: Multiple recipients of list
Onderwerp: [AFRIKAANS:5739] Re: Moere
Ene Toon, het navraag gedoen oor die betekenis van die woord "Moer"
Die volgende beskaafde betekenisse kom dadelik by my op:
Die deel wat op 'n bout draai (bout en moer)
In die vee-teelt as moeder
'n Saad ertappel
Koffie-moer (ook vir ander afsaksels soos by wyn)
Miskien kan die taalkundiges beter verklarings gee, en nog by las.
O ja, moer kan ook in Afrikaans as sinoniem vir neuk en donder gebruik word.
Groete
Nico
Nico van der Dussen Posbus 37180, FAERIE GLEN, 0043, SUID AFRIKA
Faks +27 12 474984
ARKETING EXCLUSIVE PRODUCTS FROM SOUTH AFRICA
made in limited volumes by entrepreneurs http://www.exafrica.com/
----------
Van: Reinier de Vos[SMTP:...@aqua.ccwr.ac.za]
Verzonden: woensdag 24 januari 1996 16:07
Aan: Multiple recipients of list
Onderwerp: [AFRIKAANS:5756] Re: Vryheid van Assosiasie -Reply
Leendert skryf:
> Die staat mag wel regte beperk, maar dan moet hy in staat wees om:
> =20
> by wyse van oortuigende_getuienis_ te bewys dat die beperking
> =20
> redelik is - m.a.w die beperking moet inderdaad lei tot die beoogde=20
> resultaat, en die waarde van die resultaat moet opweeg teen die=20
> "waarde" van die reg wat beperk word;
> =20
> regverdigbaar is in 'n "ope demokratiese gemeenskap, gefundeer op=20
> vryheid en gelykheid" - basies dat die beperking ook in ander lande=20
> aanvaarbaar wou wees; en
> =20
> nie nie wese van die reg vernietig nie - 'n reg mag dus nie=20
> progressief ingokort word tot die vlak waar dit nie meer bestaan nie.
Jy verwys hier na die gewraakte Artikel 33 van die tussentydse
grondwet, wat ook in die huidige grondwetlike voorstelle verskyn.
Persoonlik is ek nie te vinde vir enige beperking op fundamentele regte
nie, maar nou ja, almal weet ek is 'n radikalis :-) 'n Handves van
Regte was tradisioneel 'n uitleg van regte wat ontasbaar was deur die
staat, m.a.w. sekere lewensterreine waarop die staat nie mag oortree
nie. Die doel was om die individu 'n skild teen die mag van die staat
te gee. In ons handves is daar doelbewus hierdie skuiwergat gelaat,
met allerlei ongedefinieerde begrippe soos "redelik" en "ope
demokratiese gemeenskap met vryheid en demokrasie". Dit was nie so
lank gelede dat seker ANC mense vir Nigerië as so 'n land beskryf het
nie. Hulle het intussen seker van plan verander.
Ons het dus hier te make met 'n handves van staatsregte, oftewel,
'n handves *teen* regte :-).
> Daarbenewens moet beperkings op sekere regte (gelykheid, persoonlike=20
> en gewetensvryheid, ens.) ook "noodsaaklik" wees. Die grondwetlike=20
> hof het onlangs by monde van Albie Sachs die betekenis van=20
> "noodsaaklik" ontleed - oor vele bladsye. Dit kom daarop neer dat die=20
> beperking besonder redelik moet wees, en dat daar regtig nie 'n=20
> minder beperkende alternatief moet wees nie.
Ou Albie Sachs se definisies van regte is ook maar gegrond op dit
waarvan hy hou - as hy nie van iets hou nie (bv. private
rassediskriminasie) dan is dit nie meer 'n reg nie. Lyk my hy't 'n
bietjie gevorder - miskien as gevolg van die invloed van ander regters
in die grondwetlike hof, maar as ek hom moet vertrou om my regte te
verdedig, dink ek nie ek het veel van 'n kans nie.
> Dit is 'n groot verbetering op die vorige bedeling. Toe was dit die = staat=20
> wat oor enigiets wat jy doen van jou kon eis om te verduidelik=20
> hoekom.
Beslis - toe was daar nie eens so iets soos 'n handves van regte nie.
Die hele ou regte-storie word miskien die beste deur die Amerikaanse
politieke satirikus, P J O'Rourke, opgesom - iets in dié trant:
"Rights do not mean empowerment. Empowerment is what the Serbs in
Bosnia have. Anyone can grab a gun and be empowered. It is not an
endlessly expanding list of benefits - food, housing, health -
hay and a barn for human cattle. That's what people on welfare get,
and how free are they? There is only one fundamental right - the
right to do as you damn well please. With that comes only one duty -
the duty to take the consequences."
--
Reinier de Vos Internet: de...@aqua.ccwr.ac.za
Computing Centre for Water Research Tel: Int+27 331 260-5179
c/o University of Natal, P/Bag X01 Fax: Int+27 331 61896
Scottsville, South Africa, 3200 http://www.ccwr.ac.za/
------------------------------------------------------------ -----------
Ons spaar die duiwel baie moeite
- C J Langenhoven
Baie dankie vir al die mense op die nuusgroep wat vra
dat die geklaery oor die lot van Afrikaans in die nuwe
Suid-Afrika moet ophou. Chris uit Kaapstand wys
daarop: "Afrikaans is ook nie 'n blanke taal nie...
nie-blankes.. meer as enige ander belangegroep, sal die
voortbestaan en bevordering van Afrikaans verseker."
Jan Lange in Philadelphia verwys na die Pennsylvania
Dutch as 'n voorbeeld van mense wat deur hulle harde
werk en onafhanklike gees nou al vir baie lank hulle
identiteit behou en met eerbied na opgesien word deur
hulle mede-landgenote. (In Kanada is daar verskeie
groepe van Mennoniete wat ook hul (onneergeskrewe) taal
praat, uiters nederig lewe maar baie welgesteld is, onder
andere omdat hulle nie aan krediet glo nie, en vegters vir
menseregte is.)
'n Mens kan ook nie in die toekoms sien nie. Hoe moes
die lede van 'n klein Angel-Saksiese stam in Engeland
geweet het kort na 1066 (toe die klomp Franse onder William
the Conqueror oor die kanaal gestroom het en vir 'n ruk
Frans die taal van die elite in Engeland was) dat in 1996 hul
stamtaal amper 'n wereldtaal sou word? Miskien moet ons
Afrikaners bly wees die wereldtaal is Engels, en nie Sjinees
of Russies nie. Engels het selfs woorde uit Afrikaans geab-
sorbeer. Die Engelse woordeboek begin tog met "aardvark"
en in my eie leeftyd het ek gesien hoe die woord "trek" 'n
bekende Engelse woord geword het wat almal nou ken hier
in Noord-Amerika.
Miskien begin die roeping van die Afrikaner aan die suid-
punt van Afrika nou eers in alle erns: nie net om as Suid-
Afrikaners suiwer te leef onder die mense om hulle nie,
(deur goeie boere te wees, wereldklas navorsers, intelligente
ekonome, slim besigheidsmense, joernaliste wat vreugdevol
met die woord werk), maar ook om hulle ander broeders wat
minderheidstale praat, hul erfenis te leer bewaar. Hier dink
'n mens veral aan die Khoesan-tale wat hopelik nog gered kan
word van totale verdwyning.
Ons is, volgens Alvin Toffler, nou besig om die "Third Wave"
in te gaan met die ontwikkeling van micro-sisteme, waar een van
die belangrikste voorwaardes "tolerance for diversity" is.
Ons betree ook die cybertoekoms. Is dit moontlik dat oor 'n
honderd jaar die Afrikanernasie in die cyberruimte (met die invoer
van distansie-onderrig) skole in Afrikaans sal kry, al bly hulle in
osambiek of Paraguay of Australia of Lebanon? En dat studente
'n hele graad in Afrikaans kan loop, al bly hulle in Yellowknife of
exico City. Toffler voorspel dat regerings miskien "cross-
national" sal wees. Miskien kan van my kleinkinders se kinders
lede word van 'n cyber Afrikaner-parlement! Die toekoms strek
voor ons, en dit sal ons fout wees as ons nie al die wonderlike
moontlikhede raaksien en bewaarheid maak nie.
Gloudina
Fanus Johnson wrote:
><<>What are you trying to say ? I'm White and Afrikaans ( and see myself as
>>part of group 3) - do you want to penalise me for Apartheid ?
>>Apartheid existed for 35 years when I had the first opportinity to vote.
>>I believe that it was our generation of Afrikaners that helped to abandon
>>Apartheid.
>>LET BYGONES BE BYGONES or bring the ANC and others also to justice for
>>evils of the past.>>>
Hoogs interresante resensie van At van Wyk oor die boek "Die hand in
eie boesem " deur B.J. van der Walt van die Instituut vir
Reformatoriese Studies PU vir CHO het in Beeld verskyn in die verband.
Ek haal stukkies uit die resensie aan. Aanhalings is Van Wyk s'n en
dus uit die boek self.
"Apartheid was 'n totale aanslag op Suid-Afrika - apartheid met sy
sosiale manupilasie, wit bevoordeling (regstellende aksie) en
uitkringende geweld."
Dit was 'n revolusionere ideologie, want 'n owerheid wat konsekwent om
eie gewing 'n bepaalde groep burgers bevoordeel en en die regte van
ander vertrap, weerstaan die wil van God vir die staat, naamlik
onpartydige geregtigheid. Dit pleeg revolusie teen God.
Burgers wat hulle teen so 'n beweging verset, mag ook nie eenvoudig as
revolusioner gebrandmerk word nie. Hulle is juis anti-revolusioner,
dit wil se teen die revolusie waaraan die owerheid hom teenoor God
skuldig maak
Apartheid is afgele, maar die skade daarvan nog nie uitgewis nie. Alle
wittes het op een of ander manier deel aan apartheid, maar pleks van
dit voor God en mens te bely, trek hulle terug in eie kring.
"Hulle lees nie meer koerant nie, kyk nie televisie of luister nuus
nie, stel nie meer belang in die politiek op in die HOP nie. Hulle
werk liewer in die tuin, lees Finansies en Tegniek en probeer om hul
eie toekoms ekonomies te beveilig."
....Ander moet kan sien dat dit vir die Afrikaner nie om sy Afrikaanse
aard gaan nie, maar om sy Christelike aard. Want die beste manier om
te behou wat jy het, is nie om dit met die wetboek te beskerm of van
andere te weerhou nie "maar juis om dit met hulle te deel. Diens in
die koningkryk van God beteken dat hoe meer 'n mens gee, hoe ryker
word jy self".