Pas op tog
vir 'n boomslang -
('n antie-
of 'n oomslang.)
Die slang kan spoeg.
Die slang kan pik.
Die slang
is vreeslik
ongeskik.
En daarom
bly
'n luislang
nog altyd
steeds maar
my slang.
Die slang kan streel.
Die slang kan druk.
Eers dan sal hy
jou litte insluk.
'n Luislang
is so
gaaf en goed,
wonderbaarlik opgevoed.
Vandag is dit Groundhog Day in Noord-Amerika.
Die uitsprake van die ground hogs, beide in die VSA
en hier in Kanada, was voorbladnuus vanoggend.
Toe ek by die deur uitkyk, vanoggend, het ek die
skaduwees van die bome lank oor die wit ys op die
Ottawa-rivier gesien. Toe dink ek dit gaan nog lank
winter wees, as 'n mens die bome se skaduwees kan
sien. Maar ek was glo verkeerd. Die ground hogs kon
nie hulle skaduwees vanoggend sien nie, en dus gaan
dit 'n kort winter wees, volgens die ground hogs waar-
van die koerante en radio notisie neem.
Die idee agter Groundhog Day is glo die volgende:
as dit nog sonnig is, dus onder 'n hoogdrukstelsel wat
gewoonlik met intense koue gepaard gaan, dan sal die
ground hog sy skaduwee sien. Dus sal daar nog ten
minste ses weke winter wees. As die groundhog nie
sy skaduwee sien nie, omdat dit bewolk is, dus in 'n
laedrukstelsel, dan beteken dit dat die winter nie meer
te lank sal aanhou nie, want die ongestadige weer van
die lente is in aantog.
Onder naby Philadelphia is 'n plek waar 'n ground hog
genaamd Phil elke jaar geraadpleeg word.( Hulle verwarm
die gat waarin hy bly.) Hierdie jaar het hy glo uitgekom en
dan lees 'n man in 'n lang manel sy boodskap af : die lente
is nie meer ver nie.
Hier in Ontario het ons ons eie Wiarton Willie. Hy het
glo ook nie vanoggend sy skaduwee gesien nie. Dus gaan
dit ook hier 'n vroeë lente wees, volgens hom. Ongelukkig
het hy ook verlede jaar dieselfde gesê, en toe kry ons een
van die langste winters in baie dekades. Daar was mense wat
hom toe net wou skiet. (Ons Kanadese voel intens oor dinge,
veral die weer.)
'n Ground hog is 'n diertjie wat vir my altyd laat dink
aan die Suid-Afrikaanse dassie. Die ander naam daarvoor
is 'n "woodchuck." (" How much wood could a woodchuck
chuck, if a woodchuck could chuck wood" is wat hulle vir
jou by Immigrasie vra, voordat hulle jou in Kanada inlaat.
Jy hoef nie die antwoord te gee nie. Jou uitspraak van die
woorde moet net reg wees.)
'n Woodchuck is " a common rodent, Marmota Monax,
of northern and eastern North America, having a heavy-set,
short-legged body and grizzled brownish fur. Variant of
Cree "ocek", from proto-Algonquian "wecyeka", fisher."
(American Heritage Dictionary.)
Hallo Karel,
Welkom in Suid Afrika! Ek is van Kaapstad. As jy belangstel om vir 'n bootrit
vanaf Kaapstad na Clifton, Kampsbaai, Sandybaai en Houtbaai te gaan, kan jy my
gerus kontak by (021) 557-2663 (huis) of (021) 551-5596 (werk). Ek het 'n
groot Rubberduck-boot (semi-ridig) en vat af-en-toe mense op so 'n trip.
Dit gee vir jou 'n verskillende perspektief van Kaapstad peninsula..... Ek vat
ook mense uit om kreef te vang in Kommetjie. As jy belang stel kontak my gerus
per telefoon of email....
Vriendelike groete van die Moeder Stad
Gerhard Laubscher
(N.S. Enige iemand wat belangstel in so 'n ekskursie kan my gerus kontak !!)
> hoi,
>
> in februari verblijven we een maand in zuid afrika
>
> als je interessante sites weet waar we culturele informatie kunnen
> halen, mag je die altijd doormailen
> (films, musea, leuke plekjes, ...)
>
> alvast bedankt
> Karel.
>
--
'Die herhinneringe aan Gerhardus
is veel aangenamer as sy Teenwoordigheid'
Die Afrikaner en Apartheid is so aktueel en deel van mekaar dat die
soeke na antwoorde mens somtyds tot in jou diepste skok!
'n Persoon van Swazi/Zulu afkoms wat jare al in Perth woon en met wie
ek al baie aangename tye van gesprek gedeel het het my laat soek vir
woorde toe hy my onlangs vra: " Do you mean to tell me you know of the
wrong doings that went on in SA and yet you did nothing to try and
aid us?" en nog verder "Do you feel shame?". Waarop 'n Blanke Ex-Suid
-Afrikaner antwoord."I voted Nat to save my skin!" Dit het baie vrae
in my wakker gemaak veral mbt die feit dat ons deel was van die
politieke situasie in SA. Hoe kan enige mens in vrede met homself leef
as hy hoor van die vreeslikke dinge wat onderneem is in die naam van
'n Christelikke regering en Volk?
Ek stem saam met vorige skrywes op die lys dat ons nie vir ewig in
skuld moet probeer voortgaan nie MAAR ons het tog almal , al is dit
net weens ons geboorte, deel daar aan gehad!
Hoe antwoord mens hierdie vrae??? Nie net aan ander nie maar aan jou
self??
Paradys Groete.....
Daar kom die Alibama,
die Alibama die kom oor die see.
Daar kom die Alibama,
die Alibama die kom oor die see.
Nooi, Nooi, die rietkooi, nooi,
die rietkooi is gemaak,
die rietkooi is vir my gemaak,
om daarop te slaap.
Die Alibama, die Alibama,
die Alibama kom oor die see.
Die Alibama, die Alibama,
die Alibama kom oor die see.
See : ocean, sea
Nooi : mistress, portuguese "dona".
"Nooi" and "noi" can also be used with
the meaning "girlfriend."
Nonna : alternative to "nooi" from Port. "dona"
Nooientjie, nointjie : girlfriend, young friend
riet : reed (riete; rietjie)
kooi : alternative word for "bed." Word used
for bunks on ships by the Dutch sailors
in the seventeenth century.
maak : make
daarop : on it
slaap : sleep
The words 'nooi, nonna, noi, nooientjie,noientjie'
all probably come from the Malay "nyonyah" /
njonjah" spoken at the Cape by the Malay slaves
imported by the Dutch from the Dutch East Indies.
Apparently "njonjah" was the Malay version of
the Portuguese "dona" and not indigenous Malay.
The Malay people first had to find a word to show
their subservience to the Portuguese masters in the
Far East. They then used it for their Dutch masters,
first in the East, then on the southern tip of Africa.
The indigenous inhabitants of Southern Africa then
picked up the word and it became widely used all
over South Africa.
The ship called "Die Alibama" in the song is really
the Confederate ship "the Alabama" which fought
many different successful battles all over the Atlantic
during the American Civil War in the middle of the
last century. It is about the approach of this ship that
the Coloured people sang. The Alabama was eventually
sunk by the Union ship Kearsage near the coast of
France. The North tried to sue England for the damage
done by the Alabama. They argued that England should
pay because the ship was built in England. This is known
as the "Alabama Claims."
Ek lees gister in 'n tydskrif hier dat hulle uiteindelik
'n graf opgerig het vir 'n Australier wat in die Outback
op 'n grusame manier omgekom het.
Dit het baie lank gelede gebeur:
Die ou het sy perd gevat en van die plaas af gery.
Toe hy nie terugkom nie het hulle hom gaan soek.
Toe hulle roep-roep deur die veld gaan, blaf sy hond.
Hulle kry toe die man met 'n af-arm: doodgebloei.
'n entjie nader kry hulle 'n knipmes
en 'n stuk arm wat uit 'n boom steek.
Die arm was in 'n nes van papegaaie,
wat in die holte van 'n boom nesgemaak het.
(hy het voorheen laat blyk hy wil papegaaie soek)
Hy het blykbaar op sy perd geklim en sy hand ingesteek,
maar die perd het onder hom padgegee,
en sy arm het vasgesit. Daar het hy gehang.
Hy was blykbaar 'n baie swaar man ook.
Hy kon nie sy arm loskry nie, die skopmerke van sy skoene
was duidelik teen die boom se stam afgeteken.
Hy moes toe seker besluit het (toe hulp nie opdaag nie),
dat hy maar sy arm moet afsny.
Daar was snymerke aan die potjie van sy arm,
want hy het dit eers daar probeer afsny,
maar moes dit later op 'n ander plek afsny,
en het dit toe reggekry.
Hy moes egter soveel bloed verloor het dat hy nie verder kon
kom as die skaduwee van 'n nabye boom nie.
Hulle het hom maar daar begrawe, want dit was te warm
om die lyk na die familie te vervoer.
Grusame, maar ware verhaal.
Nou het hul na al die jare 'n monumentjie/grafsteen opgerig
op die plek waar die boom gestaan het.
Daar is in hierdie gedig 'n duidelike progressie:
van die geheel, oor die deel, na die Niks;
van die aktiewe, oor die passiewe, na die Niks;
van die aardse, oor die nie-aardse, na die Niks.
Vir die eksistensialis is hierdie bevinding die enigste
waaragtige kennis: daar is niks nie, behalwe uiteindelik
die vonds van die omringende Niks.
Ons vind die gedig bevolk deur 'n dasein "Man" -
Hiin Enkelte (Kierkegaard), des Dastehns grosser
Anfangsbuchstab (Rilke), gewerp binne die omgrens-
ende duister land, met 'n beperkte vermoeë : die Flits,
die Rede, die Cogito.
Alreeds in die titel is implisiet die bestaan van die
"duister land" gepostuleer, buite-om die klein wit kol
en sy vondste daarbinne. Allengs vreet die duister teen
hierdie beperkte bekende aan. Volgens Heidegger ervaar
die mens, behalwe sy in-die-wereld-syn (Man met Flits)
die bestaan van die Andere alleen as onvatbare duistere
chaos, en is dit alleen in sy absurditeit (on-redelikheid)
vir hom voelbaar in die Angs.
Ons het by Opperman in "Man met Flits" dus die
verwerping van die rede en die logika van die tradisionele
idealis-filosoof deur 'n basies eksistensialisties-denkende
digter (ten minste in deel van sy werk.) Dis 'n verwerping
van Descartes se "cogito ergo sum". Vir hom is dit liewer
"sum ergo cogito."
Oppervlakkig gesproke moet Man met Flits saamstem
met Heidegger en Sartre: die mens is 'n nie-nuttige passie.
Die lewe sal nooit 'n mooi afgeronde wêreld wees waar
alles geken en gekategoriseer kan word nie. Hy besef dat
paradokse essensieel is vir die bestaan, dat daar in die
eksistensiële werklikheid altyd onbalans is, maar juis
daarom ook oop moontlikhede. De Ruggiero verklaar:
"The sould of this multiple becoming is LIBERTY.."