Dit word gesê van iemand wat baie
vindingryk is. Said of someone who
is very resourceful.
This idiom is probably one of the most frequently
used in the Afrikaans language. Literally it means
"a farmer makes a plan." However, because the
Afrikaners are also sometimes called "Boere", it
has developed a tangentially racial component to
its meaning, especially when it is used by Afrikaners
themselves. I sometimes wonder though whether this
idiom did not originally come from Europe, with its
basic meaning rooted in praise for the resourcefulness
of the farmer.
Die drank is tog 'n snaakse goed:
Hy gee die bangste kźrel moed.
Al is 'n Hotnot nog so olik,
Een sopie maak hom netnou vrolik;
Steek hy maar net 'n dop of drie,
Dan stuit hy vir g'n duiwel nie.
Maar Klaas het darem naar gelyk,
Toen hy daar in die kerkhof kyk:
Syn bloed het wonderlik gekook,
Toen hy gewaar hoe dit daar spook:
Daar speul die duiwel op 'n tromp
Vir veertig spoke in 'n klomp:
Hul dans daar rond dat dit so gons,
Geen ouderwetse kotiljons,
Maar eers "Aleksander Klipsalmander"
Trap hulle algar met malkander;
Toen was dit weer die "hondekrap",
Totdat die sweet so van hul tap!
Die goed was byna poedelkaal,
En kyk, die vrouens was té skraal,
Maar een daarvan, 'n bietjie dikker
Maak so 'n uitgehaalde flikker
Dat Klaas, plaas van syn bek te hou,
Skree: "Arrie, dit was fluks van jou!"
Soos hy dit seg, toen moet hy ja,
Die heel boel sit hom agterna.
"Kol, loop nou dat die stof so staan,
Anders is Klaas vanaand gedaan!
Kom jy maar net die drif verby,
Dan dalkies raak jou baas nog vry;
'n Spook is nes 'n bokkapater,
Hy loop nie sommer in die water.
Toe Kol, die duiwel sny jou spoor!"
Hier lég die drif - hiert! -sy's daaroor;
Haar stert het hul glad uitgeruk,
Maar Klaas is los, dis syn geluk.
Vir dié wat lus het om te draai,
Wil ek maar net een woordjie raai:
Gedenk aan Klaas Geswind syn perd,
En vraag jouself: waar is haar stert?
> Tijdens de Boerenoorlog vocht een aantal Nederlanders met de Boeren
> tegen het Engelse leger. Ik ben met een onderzoek bezig, betreffende een
> van deze nederlanders. Weet iemand waar ik aanvullende informatie kan
> krijgen, bijvoorbeeld bij een Staatsarchief of bij een vereniging van
> Boeren. Elke aanvullende informatie (een website of een emailadres of
> een titel van een boek is welkom!
Wat was die naam van die persoon? Is daar enige ander inligting oor hom
(haar?) bekend?
Herma schreef ...
>
> webmaster wrote in article ...
>
>> What's the afrikaans translation of the word "commercials"?
>>
> advertensies (commercials in the sense of advertisements, that is. if it's
> another context, please give more info)
>
>
Op de televisie of de radio spreken wij over "reclame" (of is het "reklame"
volgens het groene boekje?), in kranten of weekbladen "advertentie". Ik
vraag me eigenlijk af wat onze zuiderburen voor woord gebruiken; volgens
mij iets totaal anders.
On television and on the radio we (Dutch) call them "reclame", in
newspapers and magazines "advertentie". I wonder what word Flemish use; I
suspect something entirely different.
1) Hierdie storie kom van so 'n klompie jare gelede. Oom Chris en sy goeie
vroutjie het vas geglo dat daar net een betroubare voertuig op die pad is,
en dit is 'n Volkswagen Kewer. Hulle kuier die naweek by vriende. Die
vriende het 'n dogtertjie [Riekie] van so net by die 5 jaar oud. Dis laat
Sondagmiddag en die vriende maak gereed om te ry. Die tasse word nader
gedra, die Vollatjie word voor oopgemaak dat die tasse ingelaai kan word.
Riekie staan die spul en bekyk, bekommernis is op die gesiggie te lees en
dan kom die vraag: "Mamma, waar is daai kar se stoof dan?"
xxxxxxxxxxxxxxxx
2) Die gemeente het nie 'n predikant gehad nie, die pos was vakant. Sondae
moes een van die ouderlinge 'n preek voorlees. Elke Sondag was dit die
"twyfelagtige" voorreg van 'n ander ouderling. Die besondere Sondag is dit
oom Oosie se beurt. Hy het hom die hele week gekwel oor die aangeleentheid,
sê-nou hy lees verkeerd, sê-nou hy lees nie hand genoeg nie, sê-nou die
gemeente luister nie, sê-nou, sê-nou ens. Sy kleinseun, Bertie [4 jaar],
het van die ding gehoor, en siende dat hy en Oupa baie lief vir mekaar is,
het hy Oupa getroos met: "Toemaar Oup's ek sal daar wees en ek sal sommer
voor in die kerk, naby Oupa sit." Die diens het begin en Bertie het sy
belofte gestand gedoen, sit daar in die voorste gestoeltes. Oupa het vir
hom 'n glas water op die kateder neer gesit, sodat hy darem die keel kan
natmaak wanneer dit nodig sou word. Soos wat die preek gelees word, begin
Oupa homself daarin inleef en begin later redelik erg met die hande en arms
te beduie. Toe sy hand met een van die bewegings met 'n spoed, redelik naby
die glas water verby beweeg, het Bertie besluit dat hy moet keer terwyl
daar nog te kere is. Hy spring op die bank en roep uit: "Oupa, Oupa, jy
moet oppas, jy slaat nou-nou jou dop in sy maai in!!"
[Einde van preek]
xxxxxxxxxxxxxxxxx
Liewe Internet vriend,
Ons pos elke Maandag, Woensdag en Vrydag staaltjies soos die hierbo aan
almal wat op ons adreslys is. Daar is geen koste aan verbonde nie, ons
stuur NIE gemorspos nie en ons wil ook niks aan jou verkoop nie. Indien jy
dit ook wil ontvang, stuur net aan ons 'n E-pos met: STUUR STAALTJIES en jy
kan dit ook ontvang. Indien jy na 'n paar dae besluit dat ons besig is om
jou tyd te mors, dan vra jy net dat ons jou adres verwyder, en ons doen dit
dadelik. Pos jou briefie aan: dm...@global.co.za
Watter yslike ironie is dit nie dat Martin Luther sy 95 stellinge op 31
Oktober 1517 teen die Wittenbergse kerkdeur vasgespyker het en daarmee
die Hervorming begin het nie! Dieselfde dag wat vandag as Halloween
bekend staan: die een dag van die jaar dat die bose geeste en hekse en
die duiwel brullend die nag oorneem. Dieselfde dag waarop die
Protestantse Kerk sy oorsprong het, word hier in die VSA gesien as
byna-byna 'n mededinger met Kersfees, behalwe dat daar 'n bisarre aksent
aan verleen word met beklemtoning van duiwelse en demoniese ondertone.
Nietemin het die kinders in ons gemeenskap vanaand fees gevier soos min.
Kort voor 6 nm het die deruklokkie die eerste keer gelui, met 'n
spannetjie opgeskote "laaities", elk optimisties met 'n kussingsloop
(nog leeg) en die uitdagende kreet "Trick or treat". Hulle is opgevolg
deur 'n nimmer eindigende stroom kannetjies met pampoenlanterns en
mandjies, hulle ouers in die donker agter hulle om 'n wakende ogie te
hou. En almal se oë flikker op toe hulle die pak "Reese's Peanut Butter
Cups" in my hand sien - duidelik die gewildste van al die lekkers wat
hulle aangebied word. Die kinders wissel van so klein dat hulle skaars
kan praat en loop - een pa sê ewe trots dat sy dogtertjie maar pas 2
jaar oud is - tot tieners. En almal is uitgevat in kostuums wat wissel
van duiwels en spoke tot fantasiekarakters uit strokiesprente. Geen
goedkoop tuisgemaakte kostuums hier nie.
Ons voorraad lekkers is na 'n uur uitgeput, en ek moet al die ligte
afskakel en die voordeur toemaak. Die straat wemel nog van lanterns en
kinders wat heen en weer dartel. Ek staan 'n oomblik buite in die donker
om alles te aanskou - maar vergeet ek het 'n wit hemp aan. 'n Dogtertjie
draf verby, steek vas en vra huiwerig "trick or treat"? maar draf
verder. In die agtergrond is ma's en pa's besig om 'n ogie te hou oor
hulle kinders. 'n Mens hoor kort-kort "Say thank you" of "Come on now".
Die laaste groepie wat by ons aangedoen het, se slopies was oorlopens
toe vol. Dit verwonder my dat so baie lekkers uitgedeel word. My dogter
sê ewe droogweg sy hoop nie hulle eet alles met een slag op nie, en
wonder dan hardop of daar met Kersfees ook so 'n ophef gemaak word...
Watter yslike ironie is dit nie dat Martin Luther sy 95 stellinge op 31
Oktober 1517 teen die Wittenbergse kerkdeur vasgespyker het en daarmee
die Hervorming begin het nie! Dieselfde dag wat vandag as Halloween
bekend staan: die een dag van die jaar dat die bose geeste en hekse en
die duiwel brullend die nag oorneem. Dieselfde dag waarop die
Protestantse Kerk sy oorsprong het, word hier in die VSA gesien as
byna-byna 'n mededinger met Kersfees, behalwe dat daar 'n bisarre aksent
aan verleen word met beklemtoning van duiwelse en demoniese ondertone.
Nietemin het die kinders in ons gemeenskap vanaand fees gevier soos min.
Kort voor 6 nm het die deruklokkie die eerste keer gelui, met 'n
spannetjie opgeskote "laaities", elk optimisties met 'n kussingsloop
(nog leeg) en die uitdagende kreet "Trick or treat". Hulle is opgevolg
deur 'n nimmer eindigende stroom kannetjies met pampoenlanterns en
mandjies, hulle ouers in die donker agter hulle om 'n wakende ogie te
hou. En almal se oë flikker op toe hulle die pak "Reese's Peanut Butter
Cups" in my hand sien - duidelik die gewildste van al die lekkers wat
hulle aangebied word. Die kinders wissel van so klein dat hulle skaars
kan praat en loop - een pa sê ewe trots dat sy dogtertjie maar pas 2
jaar oud is - tot tieners. En almal is uitgevat in kostuums wat wissel
van duiwels en spoke tot fantasiekarakters uit strokiesprente. Geen
goedkoop tuisgemaakte kostuums hier nie.
Ons voorraad lekkers is na 'n uur uitgeput, en ek moet al die ligte
afskakel en die voordeur toemaak. Die straat wemel nog van lanterns en
kinders wat heen en weer dartel. Ek staan 'n oomblik buite in die donker
om alles te aanskou - maar vergeet ek het 'n wit hemp aan. 'n Dogtertjie
draf verby, steek vas en vra huiwerig "trick or treat"? maar draf
verder. In die agtergrond is ma's en pa's besig om 'n ogie te hou oor
hulle kinders. 'n Mens hoor kort-kort "Say thank you" of "Come on now".
Die laaste groepie wat by ons aangedoen het, se slopies was oorlopens
toe vol. Dit verwonder my dat so baie lekkers uitgedeel word. My dogter
sê ewe droogweg sy hoop nie hulle eet alles met een slag op nie, en
wonder dan hardop of daar met Kersfees ook so 'n ophef gemaak word...
Amen - Ben in 'the Silicon Valey' ook van Pretoria.
--
----------------------------------------
NOTE: To reply - remove the anti-spam
section from the reply address.
ANY commercial email I receive is
eligible to a $50.00 proof reading cost.
By removing the anti-spam section from
the reply address for commercial
purposes you agree to these terms.
----------------------------------------
"Hy sal nie teveel regkry nie. Sy kruit
is nat."
Iemand kan nie sy doel bereik nie.
Somebody cannot reach his goal. The idiom has
a slightly pejorative meaning, as if the inability to
reach his goal is due to his own shortcomings.
Literally it means "his (gun)powder is wet." I guess
the implication is that, through circumstances or
through his own negligence, he is unable to do what
he would like to do, in this case shoot.
One assumes that this idiom was born way back
in the days when people used gunpowder.They used
to carry it in a "kruithoring" (powder-horn.)
There are quite a number of idioms in Afrikaans
around the core word "kruit":
Om sonder kruit 'n bok te skiet: Om 'n flater te begaan.
blunder.
Hou jou kruit droog: Sorg dat jy goed vir die stryd
voorberei is. See that you are well prepared
for the fight.
Hy het nog nie kruit geruik nie: Hy het nog nooit aan
'n geveg deelgeneem nie. He has not yet
participated in a battle.
Hy is nie 'n skoot kruit werd nie: Hy is baie min werd.
He is worth very little. He is not important.
Om jou kruit te verspil: Om jou kragte te mors. To
waste your efforts.
Om soos kruit en vuur te wees: Om kwaaivriende te
wees. To be bad friends.
Hy het al sy kruit weggeskiet: Hy het al sy argumente
gebruik. He has exhausted all his arguments.
One assumes that most of these idioms were born on
South African soil during the days of the pioneers and
trekkers. It would be interesting to know whether some
of them exist also in Dutch.